Dämpa bilen!
Har man en gammal bil så kan det göra mycket att ljuddämpa bilen men i princip alla bilar har svaga punkter. Dörrarna brukar göra mest hörbar skillnad men även t.ex. bagage och hjulhus bak i kombi och coupébilar. Eller varför inte trösklarna på nyare BMW.
Det finns olika typer av dämpmaterial att välja på och de har olika egenskaper. För enkelhetens skull delar vi in det i resonansdämpande och ljuddämpande. Behovet är stort och nu för tiden finns det flera märken att välja mellan. CTK, Gladen, STP, Dynamat, Stinger, Silent Coat m.fl.
Skallrande dörrar och bagagelucka har de flesta hört eller råkar ut för. Asfaltsmatta är ett billigt alternativ. Dämpar resonanser med hjälp av sin vikt. Extra viktigt att det är rent och att det fäster bra annars är det stor risk att det lossnar lätt när det blir varmt. Om det monterats vertikalt eller i taket vill säga. Luktar även en del. Så det kan vara värt att lägga ut lite extra pengar på ett butylbaserat alternativ. Mycket enklare att montera, lägre vikt, mindre lukt och ett bättre slutresultat.
Skumbaserade produkter är bättre på att absorbera och dämpa oönskat ljud.
Så vad ska man välja? Helst både och.
Vi tar en dörr som ett exempel. Dämpade dörrarna på en Citroen C4 för några veckor sedan. När man lyft bort dörrsidan så sitter det oftast ett tunt lager plast/skum som fuktskydd. Skyddar mot fukt men dämpar väldigt lite. Plåten innanför är oftast helt odämpad. Där började jag med ett lager butylbaserad matta från CTK som är 3,6mm tjock. Använd helst roller. Mattan dämpar bara om den sitter fast på plåten så slarva inte. Är det trångt så går det även bra att dela upp mattan i mindre bitar. Täck så stor yta som möjligt. Knacka med knogarna på de olika delarna av dörren så hör du lätt vilka delar som behöver dämpas och hur stor skillnaden blev efteråt. Plasten/skummet jag tog bort måste ersättas så det inte läcker in fukt. Då passade jag på att ta ett större ark skumbaserad matta som är 4mm tjock. Viktigt då att denna är vattenmotståndig. Ju tjockare, desto mer ljud dämpar den. Men är den för tjock så kan det vara svårt att få tillbaka dörrsidan. Så mät/kolla gärna innan.
Här har jag nu fått med både resonans och ljuddämpning. Resultatet? Mindre vägljud och en behagligare ton på ljudet i kupén.
Nu har det även börjatt dyka upp multimattor som har båda egenskaperna. Perfekt att bara behöva köpa en sort.
Tillbehör som kan vara bra att ha: Vass kniv + roller. Roller är guld värt om man vill vara säker på att det fäster bra mot ytan. Framför allt där det finns veck i plåten.
Lycka till!!
Sören Octan Karlsson
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.